ويتامين A
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 

با ويتامين A بيشتر آشنا شويم
سالومه آرمين ـ كارشناس تغذيه
اوايل قرن بيستم به تعدادى موش در آزمايشگاه، غذاهايى به طور تصادفى مى‏دادند كه فاقد ويتامين Aبود و بعد از مدتى، توليدمثل و رشد موشها دچار اختلال شد و همچنين مرگ و مير آنها افزايش يافت. مقدار كمى شير به غذايشان افزودند و مشاهده كردند كه مرگ و مير موشها كاهش يافت و توليد مثل آنها نيز برقرار شد. فاكتورى را كه از شير استخراج كردند به نام «ويتامين A» شناختند. دانشمندان اظهار داشتند كه شير ماده‏اى است كه براى زندگى و توليد مثل انسان نيز مفيد است.
پژوهشهاى ديگر نشان داد كه علاوه بر غذاهاى با منشأ حيوانى در گياهان زرد مانند هويج نيز ماده‏اى وجود دارد كه عمل ويتامين A را دارا مى‏باشد. اين ماده، همان كاروتن است كه از واژه «كاروت» به معنى هويج گرفته شده است. كاروتن كه به طور طبيعى در هويج وجود دارد، خود نمى‏تواند عمل ويتامين A را انجام دهد، اما قابليت آن را دارد كه در بدن انسان به ويتامين A تبديل شده و نقش ويتامين مذكور را ايفا نمايد.
بتاكاروتن، يك پيش‏ساز ويتامين A با رنگ زرد است و در سال 1324 (1945م) توليد شده است. (1)«FDA» مصرف آن را جهت استفاده به عنوان رنگ مصنوعى در غذاها تأييد كرده است. به مقدار وسيعى در ژلاتين، مارگارين، آشاميدنيهاى غير الكلى، مخلوطهاى كيك و محصولات غلات به كار مى‏رود.
منابع ويتامين A
ويتامين A منابع غذايى زيادى دارد. ويتامين در مواد غذايى حيوانى و كاروتنوئيدها (پيش‏سازهاى ويتامين A) در مواد غذايى گياهى وجود دارند.
شير پرچربى، خامه، كره، پنير چرب و زرده تخم‏مرغ منابع خوب ويتامين A هستند. جگر حيوانات مختلف منبع غنى ويتامين A است. مصرف هفته‏اى يك بار يا ده روز يك بار جگر مى‏تواند نياز يك هفته را تأمين كند. روغن كبد ماهى، اگر چه معمولاً در رژيم غذايى روزانه مصرف نمى‏شود، اما منبع عالى ويتامين A است. اين گونه روغنها به عنوان مكمل غذايى توصيه مى‏شوند. اما در استفاده از آنها بايد جانب احتياط را رعايت كرد، زيرا حاوى مقادير زياد در حد سمى، ويتامين Aهستند و ممكن است به آلاينده‏هاى محيطى كه در كبد ماهى تجمع مى‏يابند، آلوده باشد.
سبزيها و ميوه‏هاى زرد، نارنجى، قرمز و سبز تيره منبع كاروتنوئيدها هستند. نمونه‏هايى از اين مواد غذايى عبارتند از:
سبزيهاى زردرنگ: هويج، كدو حلوايى، سيب‏زمينى، كدو خورشى.
ميوه‏هاى زردرنگ: زردآلو، طالبى، انبه، هلو، شليل.
سبزيهاى داراى برگ سبز: برگ چغندر، خردل، ترب، كلم، گل كلم، كنگر فرنگى، اسفناج و سبزيهاى سبز سالادى.
سبزيهاى ساقه‏اى سبز: مارچوبه، بروكلى، ريواس.
ميوه‏ها و سبزيهاى قرمز: گوجه‏فرنگى و فلفل دلمه‏اى قرمز.
صدها كاروتنوئيد (پيش‏ساز ويتامين A) در مواد گياهى وجود دارد كه فقط حدود 50 تا از آنها در بدن قابل تبديل به ويتامين A هستند. آنها متناسب با كلروفيل (سبزينه) در گياهان وجود دارند؛ يعنى برگهايى كه داراى كلروفيل بيشترى هستند، ميزان ويتامين A بيشترى هم دارند. برگهاى خارجى كاهو كه اغلب مصرف نمى‏كنيم و به دليل بالا بودن ميزان كلروفيل تلخ هستند، داراى پيش‏ساز ويتامين A بيشترى نيز هستند.
ويتامين A نسبت به حرارت روشهاى معمولى پختن و فرآيند كردن مقاوم است. مواد غذايى كنسروشده يا منجمدشده تا 9 ماه يا بيشتر، ويتامين A خود را حفظ مى‏كنند. ميوه‏ها و سبزيهاى پلاسيده و خشك شده و چربيهاى تندشده، مقادير كمى ويتامين دارند، زيرا ويتامين آنها اكسيد شده است. از نظر پايدارى، ويتامين A علاوه بر حرارت (تا 100 درجه سانتى‏گراد) در مقابل نور نيز نسبتا پايدار است. بنابراين در اثر پخت از بين نمى‏رود مگر اينكه غذا را با روغن به مدت طولانى سرخ كنيم.
اعمال ويتامين A
* رشد:
ويتامين A در نمو و برقرارى بافتهاى پوششى و نمو استخوان نقش دارد. سلولهاى پوششى نه تنها در لايه خارجى پوست، بلكه در مجراى تناسلى و تنفسى نيز وجود دارد. همچنين ويتامين A براى رشد طبيعى استخوان خصوصا رشد طولى استخوان ضرورى است.
* بينايى:
ويتامين A جهت ديد در روشنايى و همچنين در تاريكى ضرورى است.
* ويتامين A در تكامل دندانها نقش دارد.
* ويتامين A در حفظ ايمنى بدن و مقاومت در مقابل عفونتها نقش مهمى ايفا مى‏كند.
ويتامين A و سرطان
مطالعات بسيارى نشان داده‏اند كه كاروتن و ويتامين A در برابر تعداد زيادى از سرطانها مثل ريه، پستان، مثانه، معده، رحم، حلق و دهان اثر محافظتى دارند. مطالعات بالينى نشان داده‏اند كه ويتامين A سبب كاهش ايجاد زخمهاى سرطانى يا پيش‏سرطانى شده است.
در حيوانات ديده شده است كه بتاكاروتن در برابر سرطانهاى پوست، اثر محافظتى دارد. لذا مصرف مقادير زياد منابع گياهى كه ذكر شد جهت پيشگيرى و مقابله با سرطان توصيه مى‏شود.
ويتامين A و كاروتن، اثر محافظت‏كننده بسيارى در برابر سرطان ريه و شايد به همان خوبى در ساير سرطانها دارند. مطالعات مكرر نشان داده‏اند كه اضافه نمودن ويتامين A به رژيم غذايى حيوانات به طور قابل توجهى موارد ابتلا به تومور را كه به وسيله عوامل سرطان‏زا تحريك شده‏اند كاهش مى‏دهد. مطالعات اوليه در انسان نشان مى‏دهد كه ويتامين A، عامل محافظ در برابر ضايعات قبل از بدخيم شدن ريه و مخاط دهان بوده و اثر آنها در ساير ارگانها در حال مطالعه است.
 
شكل 1: نقش ويتامين A در بينايى
رژيم غذايى پايه:
اهميت سبزيها و ميوه‏ها به عنوان منابع اصلى كاروتنوئيدها و شير پرچربى به عنوان منبع اصلى ويتامين در رژيم غذايى پايه در جدول 1 نشان داده شده است. اين ويتامين در زرده تخم‏مرغ همراه چربيها يافت مى‏شود.
 
كمبود ويتامين A
فراوانى اين كمبود در كودكان سنين 1 تا 5 سال يعنى «سن قبل از مدرسه» و مخصوصا در شيرخواران در ماههاى از شيرگيرى حداكثر است. كمبود ويتامين A در بالغين خيلى نادر است چون معمولاً داراى ذخاير كبدى بيشترى هستند. با وجود اين كمبود اوليه به علل بيماريهاى مختلف ممكن است مشاهده گردد: هپاتيت ويروسى، همچنين بيماريهايى كه جذب چربيها را مختل مى‏كنند و ... سبب اين كمبود هستند. همچنين اين كمبود ممكن است در دوران حاملگى و در زنان شيرده كه تشكيل‏دهنده گروههاى آسيب‏پذير هستند، على‏الخصوص وقتى كه حاملگيهاى متعدد و چندين دوره شيردهى با فاصله كم پشت سر هم وجود داشته باشد مشاهده گردد.
همه ساله بين 5 تا 10 ميليون كودك دچار خشكى سفيده چشم (گزروفتالمى) مى‏شوند. 250 هزار كودك هر سال به دليل كمبود ويتامين A كور مى‏شوند. چهل ميليون كودك زير 5 سال در جهان دچار كمبود اين ويتامين هستند. مبارزه با كمبود ويتامين A مى‏تواند هر ساله از مرگ و مير 20 الى 30 درصد كودكان جلوگيرى كند. سرخك سالانه حدود 2 ميليون كودك را مى‏كشد و ويتامين A در درمان آن مفيد شناخته شده است.
در اغلب بيماريهاى عفونى كمبود اين ويتامين تكرر، شدت و مرگ و مير را افزايش مى‏دهد.
عوارض كمبود ويتامين Aعبارتند از:
كوتاه‏قدى، شبكورى (علامت مهم كمبود)، اختلال بينايى در روز، اختلال در بافت پوششى
(مجارى تنفسى، گوارشى، ادرارى و تناسلى)، خشكى سفيده چشم، اختلال در توليدمثل، كدورت و عفونت‏پذيرى قرنيه چشم كه در نهايت منجر به كورى مى‏شود.
عوارض عمومى كمبود، شامل كمبود اشتها، مشكلات رشد و استخوانى و كمبود حس چشايى مى‏باشند.
مسموميت ناشى از ويتامين A
در كشور ما معمولاً از طريق استفاده مكرر و بى‏رويه دارويى رخ مى‏دهد. اولين بار در جهان مسموميت ناشى از آن را در بين اسكيموها ديده‏اند كه از جگر خرس قطبى به مقدار زياد استفاده مى‏كردند كه منجر به مرگ آنها مى‏شد. گاهى با خوردن هويج يا گوجه‏فرنگى زياد، پوست بدن زرد مى‏شود و با يرقان متفاوت است و بعد از قطع مصرف زيادى، مشكل حل مى‏شود. بايد در مصرف بى‏رويه و بدون تجويز پزشك قرصهاى ويتامين A دقت زيادى نمود زيرا اين ويتامين به علت محلول بودن در چربى از راه ادرار دفع نمى‏شود بلكه در كبد تجمع مى‏يابد و منجر به مسموميت فرد مى‏گردد.
نياز به ويتامين A در زنان 800 ميكروگرم در روز و در مردان 1000 ميكروگرم در روز مى‏باشد. البته بايد توجه نمود كه اين نياز در زنان به هنگام باردارى و شيردهى افزايش مى‏يابد.
منابع:ــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ خلدى، ناهيد. اصول تغذيه رابينسون، نشر سالمى، چاپ اول، تهران، 1378.
ـ آذر، مهين، مجموعه مقالات چهارمين كنگره تغذيه ايران، تهران، آذر، 1376.
ـ نورى، مهدى، اصول تغذيه و رژيمهاى غذايى، مؤسسه نشر كلمه، چاپ اول، تهران، 1371.
ـ نياكان، محمدرضا، تغذيه و سرطان، انتشارات شهر آب، چاپ اول، تهران، 1375.
ـ فروزانى، مينو، مبانى تغذيه، شركت سهامى چهر، چاپ چهارم، تهران، 1372.
ـ كشاورز، سيدعلى، تغذيه و بهداشت عمومى، جلد دوم، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران، پاييز 1374.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 335
بازدید کل : 1436501
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1